فرآیند مدیریت رخداد و درخواست خدمت، بیشترین میزان پیاده‌‏سازی را در بین فرآیندهای کوبیت5 به خود اختصاص داده است.

تاريخ : سوم شهريور 1394 ساعت 09:55   کد : 114
چارچوب کوبیت 5 دارای 37 فرآیند است که در پنج گروه 1)ارزیابی، سنجش و پایش 2)تحویل، خدمت و پشتیبانی 3)ساخت، خرید و استقرار 4)همسوسازی، برنامه‌ریزی و سازماندهی و 5)ارزیابی، هدایت و پایش دسته‏‌بندی می‏‌شوند.
بر اساس نتایج  نظرسنجی دانشگاه آنتورپ بلژیک  که به سفارش ISACA  در زمینه ارزیابی کوبیت 5 انجام شده است، نمره میانگین میزان پیاده‏‌سازی فرآیندهای  کوبیت 5،  3 از 5 است. این بدان معناست که از هر فرآیند بخشی پیاده‌‏سازی شده است.



جالب توجه آن‏که این میزان میانگین در آسیا به نسبت اروپا و آمریکا بیشتر است.



نتایج این نظرسنجی نشان می‏‌دهد که از میان 37 فرآیند کوبیت 5 که فهرست اسامی آن‏ها در جدول 1 آمده است. فرآیند مدیریت درخواست و رخدادهای خدمت بالاترین میزان پیاده‏‌سازی را به خود اختصاص داده و فرآیندهای مدیریت نوآوری، مدیریت دانش و مدیریت ایجاد ارزش افزوده ارائه شده کمتر از سایر فرآیندهای پیاده‏‌سازی شده‌‏اند.
به طور کلی فرآیندهایی که نیازمندی مشارکت کسب‏‌وکار بوده از امتیاز پایین‏‌تری در میزان پیاده‏‌سازی نسبت به سایر فرایندها برخوردار هستند.

جدول 1: فهرست فرآیندهای کوبیت 5
مجموعه فرآيند فرآيند مخفف
ارزيابي، هدايت و پايش تضمين ايجاد چارچوب راهبري و پايش بر اساس آن EDM01
تضمين ايجاد ارزش افزوده EDM02
تضمين بهينه‌سازي مخاطره EDM03
تضمين بهينه‌سازي منابع EDM04
تضمين وجود روابط شفاف با ذينفعان EDM05
همسوسازي، برنامه ريزي و سازماندهي مديريت چارچوب مديريت فناوري اطلاعات APO01
مديريت راهبرد APO02
مديريت معماري سازماني APO03
مديريت نوآوري APO04
مديريت سبد برنامهها APO05
مديريت بودجه و هزينه APO06
مديريت منابع انساني APO07
مديريت روابط APO08
مديريت توافقات خدمت APO09
مديريت تامينکنندگان APO010
مديريت کيفيت APO011
مديريت مخاطره APO012
مديريت امنيت APO013
ساخت، خريد و عملياتي ساختن مديريت برنامهها و پروژهها BAI01
مديريت تعريف نيازمنديها BAI02
مديريت تعريف راه حل و ساخت BAI03
مديريت در دسترس بودن و ظرفيت BAI04
مديريت فعال سازي تغييرات سازماني BAI05
مديريت تغييرات BAI06
مديريت پذيرش تغيير و انتقال BAI07
مديريت دانش BAI08
مديريت دارايي‌ها BAI09
مديريت پيکربندي BAI10
تحويل، خدمت و حمايت مديريت عمليات‏ DSS01
مديريت رخدادها و درخواستهاي خدمات DSS02
مديريت مشکلات DSS03
مديريت استمرار DSS04
مديريت خدمات امنيتي DSS05
مديريت کنترل هاي فرآيندهاي کسب و کار DSS06
پايش، سنجش و ارزيابي پايش، سنجش و ارزيابي کارايي و تطبيق MEA01
پايش، سنجش و ارزيابي کنترلهاي داخلي سيستم MEA02
پايش، سنجش و ارزيابي ميزان اجابت درخواستهاي خارجي MEA03

مرجع:
ISACA, “Benchmarking and Business Value Assessment of COBIT® 5”, 2015, http://www.isaca.org/Knowledge-Center/Research/ResearchDeliverables/Pages/benchmarking-and-business-value-assessment-of-cobit-5.aspx