فرآیند مدیریت رخداد و درخواست خدمت، بیشترین میزان پیادهسازی را در بین فرآیندهای کوبیت5 به خود اختصاص داده است.
چارچوب کوبیت 5 دارای 37 فرآیند است که در پنج گروه 1)ارزیابی، سنجش و پایش 2)تحویل، خدمت و پشتیبانی 3)ساخت، خرید و استقرار 4)همسوسازی، برنامهریزی و سازماندهی و 5)ارزیابی، هدایت و پایش دستهبندی میشوند.
بر اساس نتایج نظرسنجی دانشگاه آنتورپ بلژیک که به سفارش ISACA در زمینه ارزیابی کوبیت 5 انجام شده است، نمره میانگین میزان پیادهسازی فرآیندهای کوبیت 5، 3 از 5 است. این بدان معناست که از هر فرآیند بخشی پیادهسازی شده است.
جالب توجه آنکه این میزان میانگین در آسیا به نسبت اروپا و آمریکا بیشتر است.
نتایج این نظرسنجی نشان میدهد که از میان 37 فرآیند کوبیت 5 که فهرست اسامی آنها در جدول 1 آمده است. فرآیند مدیریت درخواست و رخدادهای خدمت بالاترین میزان پیادهسازی را به خود اختصاص داده و فرآیندهای مدیریت نوآوری، مدیریت دانش و مدیریت ایجاد ارزش افزوده ارائه شده کمتر از سایر فرآیندهای پیادهسازی شدهاند.
به طور کلی فرآیندهایی که نیازمندی مشارکت کسبوکار بوده از امتیاز پایینتری در میزان پیادهسازی نسبت به سایر فرایندها برخوردار هستند.
جدول 1: فهرست فرآیندهای کوبیت 5
مجموعه فرآيند |
فرآيند |
مخفف |
ارزيابي، هدايت و پايش |
تضمين ايجاد چارچوب راهبري و پايش بر اساس آن |
EDM01 |
تضمين ايجاد ارزش افزوده |
EDM02 |
تضمين بهينهسازي مخاطره |
EDM03 |
تضمين بهينهسازي منابع |
EDM04 |
تضمين وجود روابط شفاف با ذينفعان |
EDM05 |
همسوسازي، برنامه ريزي و سازماندهي |
مديريت چارچوب مديريت فناوري اطلاعات |
APO01 |
مديريت راهبرد |
APO02 |
مديريت معماري سازماني |
APO03 |
مديريت نوآوري |
APO04 |
مديريت سبد برنامهها |
APO05 |
مديريت بودجه و هزينه |
APO06 |
مديريت منابع انساني |
APO07 |
مديريت روابط |
APO08 |
مديريت توافقات خدمت |
APO09 |
مديريت تامينکنندگان |
APO010 |
مديريت کيفيت |
APO011 |
مديريت مخاطره |
APO012 |
مديريت امنيت |
APO013 |
ساخت، خريد و عملياتي ساختن |
مديريت برنامهها و پروژهها |
BAI01 |
مديريت تعريف نيازمنديها |
BAI02 |
مديريت تعريف راه حل و ساخت |
BAI03 |
مديريت در دسترس بودن و ظرفيت |
BAI04 |
مديريت فعال سازي تغييرات سازماني |
BAI05 |
مديريت تغييرات |
BAI06 |
مديريت پذيرش تغيير و انتقال |
BAI07 |
مديريت دانش |
BAI08 |
مديريت داراييها |
BAI09 |
مديريت پيکربندي |
BAI10 |
تحويل، خدمت و حمايت |
مديريت عمليات |
DSS01 |
مديريت رخدادها و درخواستهاي خدمات |
DSS02 |
مديريت مشکلات |
DSS03 |
مديريت استمرار |
DSS04 |
مديريت خدمات امنيتي |
DSS05 |
مديريت کنترل هاي فرآيندهاي کسب و کار |
DSS06 |
پايش، سنجش و ارزيابي |
پايش، سنجش و ارزيابي کارايي و تطبيق |
MEA01 |
پايش، سنجش و ارزيابي کنترلهاي داخلي سيستم |
MEA02 |
پايش، سنجش و ارزيابي ميزان اجابت درخواستهاي خارجي |
MEA03 |
مرجع:
ISACA, “Benchmarking and Business Value Assessment of COBIT® 5”, 2015, http://www.isaca.org/Knowledge-Center/Research/ResearchDeliverables/Pages/benchmarking-and-business-value-assessment-of-cobit-5.aspx